Skip navigation
servis Praha

Kúrenie Eberspächer pre Tatru 613 / Tatru 700 - až do posledného dychu

V roku 1968 sa prvýkrát objavila nová osobné Tatra 613. Vozidlo s karosériou od Vignaleho mal klasickej kopřivnickej usporiadanie, teda vzadu uložený, vzduchom chladený vidlicový osemvalec s objemom 3495 cm3. Šestsettřináctka bola opäť určená výhradne pre reprezentáciu, čomu zodpovedali prevedenie a výbava. Príjemné prostredie vo vozidle aj v zime opäť zaistila kúrenie Eberspächer. Množné číslo je tu úplne na mieste - každá osobné Tatra mala totiž kúrenie dve. Jednalo sa o typy BN4, teda nezávislá benzínová teplovzdušná kúrenie domácej výroby v licenciu Eberspächer.

V roku 1980 sa objavil typ Tatra 613-S s rázvorom predĺženým o 150 mm. Zväčšený vnútorný priestor bol využitý pre cestujúcich na zadných sedačkách, ktorí mali viac miesta na nohy. Rozumie sa, že špeciálne dlhé šesťstotrinástky boli určené výhradne pre najvyšších straníckych a štátnych činiteľov (čo bolo prakticky to isté). A ako to už niekedy u prísne sledovaných prípadov býva, došlo u týchto prevedení k nepríjemnému javu. Ak bolo zapnuté druhé z obidvoch kúrení, prenikali jeho spaliny do vnútorného priestoru vozidla. Pri hľadaní chyby asistovala dvojica príslušníkov tajnej Štátnej bezpečnosti, pretože to zaváňalo sabotážou. Nakoniec sa ukázalo, že na vine je výfuk zo spaľovacej komory kúrenia, ktorý musel byť kvôli nedostatku priestoru vyvedený rovno pod vozidlo. Na odstránenie chyby stačilo iba šikmo zrezať koncovku, čím sa problém definitívne vyriešil.

Vozidlá Tatra 613 sa vyrábali do roku 1996 a vo všetkých variantoch ich vzniklo celkom 11 009. Od roku 1993 sa do nich montovali vždy dve originálne kúrenia Eberspächer B3L-C, do jednej série dokonca len jedno kúrenie typu B5L, čo sa ale neosvedčilo.

Labuťou piesňou kopřivnických osobných automobilov sa stali v roku 1996 vozidlá Tatra T 700, ktorých sa do roku 1998 nevyrobilo ani len sto. Jednalo sa o facelift šesťstotrinástky, pod ktorým bol podpísaný britský dizajnér Geoff Wardle. Skutočne zásadnou novinkou na celom automobile boli dve nezávislé benzínové teplovodné kúrenia Eberspächer B5W. Po prvý raz a naposledy sa v povojnovej osobnej Tatre objavila chladiaca kvapalina, pravda, iba vo vykurovacom systéme. Dôvodom bola jednak skutočnosť, že teplovzdušné kúrenie nemožno presne regulovať, jednak požiadavka na klimatizáciu, čo je vo vozidle so vzduchom chladeným motorom prakticky neuskutočniteľné. Preto museli do sedemstovky zabudovať vozidlové teplovodné kúrenie s ohrevom vody s pomocou nezávislého kúrenia. Na vývoji a výrobe tohto systému sa podieľala slovenská spoločnosť Molpir Ing. Jozefa Hostinu, ktorá opatrila kúrenie určené pôvodne pre vozidlá BMW a klimatizáciu Diavia. Nakoniec sa úlohu podarilo splniť, a to aj vďaka nadšeniu príslušných pracovníkov v Tatre – Ing. Josefa Jakubca a Ing. Pavla Macha. Systém sa osvedčil a dokonalo fungoval, avšak na záchranu výroby osobných automobilov Tatra to pochopiteľne nestačilo.

Týmto skončila výroba špeciálne riešených nezávislých kúrení Eberspächer pre osobné automobily Tatra.